Posted on: 13.06.2015 00:48
Понеже до сега не бях имал чудната възможност да разгледам новооткритата скулптура, посветена на Цар Самуил (а доста бях прочел за нея), споделям своите впечатления:
Грешки на твърде много нива: ето тук има статия, коментираща историческата недостоверност на тази художествена творба. За голяма част от твърденията съм сългасен, въпреки че не съм специалист и не мога да коментирам в детайли. Личното ми мнение е, че скулптурата е доста кичозна, дори и без светещите очи, а те сами по себе си придават ново измерение на термина - обяснен на български, английски и руски. Отделно, смятам че е коректно да почнем да наричаме въпросното творение "скулптура", а не "паметник", тъй като ако целта е да напомня за важно събитие или личност (какъвто е смисъла на паметниците), то тази цел не е изпълнена, а по-скоро отиваме в категорията "карикатура".
Реакциите на публиката са другата потресаваща част - за съжаление нямах диктофон у себе си, но следните реплики бяха повторени по няколко пъти (да не реши някой, че е погрешка): "Що бе, на мен пък си ми харесва..." "Гледай какъв е внушителен..." "Не знам какво не му харесват..." и гвоздея на вечерта (който в някаква степен е и поводът за този пост): "Унгарска му била короната... Какво като му е унгарска короната, боли ме хуя, като му е унгарска короната! Аз не знам каква е унгарската корона" (моля, извинете ме ако сте под 18 и сте прочели това последното).
Което показва остри дефицити в образованието както по история, така и по етика и естетика (по мои спомени се учеха като три отделни предмета в училище).
Репликите тип "Ванче, ела тука, 'сички да се снимаме" изобщо няма да ги коментирам. Естетическите достойнства на пиедестала - също, но и там има разни нелепици.
| скулптури на царе (София 2015) |
---|
| Самуилови Очи |
---|
|
|